Om föreningen

Fakta om Brf Torsviks Torg

Föreningen bildades 2003 och äger de två husen Herserudsvägen 1 och 3. De innehåller 56 lägenheter och två lokaler. Lokalerna hyrs av Fazer Sweden AB/Gateau (brödbutik och café) och av ACES AB (klädbutik).

I slutet av 1950-talet byggdes det första av totalt tre kontorshus av ingenjörsfirman Jacobsson & Widmark. Det första huset inrymde stadsbibliotek, SE-banken, systembolag m m som sedan flyttat till Lidingö Centrum. I början av 1970-talet byggdes ytterligare två hus. Där fanns en konsumbutik i samma lokal som vi nu ser Coop.

Omkring år 2000 köptes två av de tre "Kopparhusen" av JM AB och byggdes om till bostadshus.

Fastigheterna är en av de första tredimensionella fastigheterna som bildats i Sverige. Det innebär att fastigheten har en nedre gräns i bottenvåningens golv. Den övre gränsen ligger högst upp ovan fastighetens tak. Gården mellan husen, med sophus och två cykelrum, disponeras av Brf genom servitut och sköts delvis av Fast Partner AB.

Byggnader och lägenhetstyper
De två husen på Herserudsvägen 1 och 3 innehåller 56 lägenheter. De är utformade med öppen planlösning och håller hög standard. Många av lägenheterna har strålande utsikt över Värtan, Stockholm och Lidingö.

Det finns totalt 22 tvårumslägenheter. Hälften är på 55 kvadratmeter och resten 80 kvadratmeter. Det finns också 22 trerummare på 91-93 kvadratmeter samt fyra lägenheter på 104 kvadratmeter. Dessutom finns fyra fyrarummare på 114 kvadratmeter och fyra lägenheter i två plan på 148 alternativt 164 kvadratmeter.

Balkonger

Samtliga lägenheter har inglasade balkonger med skjutbara och vikbara glas i den övre delen. Brf svarar för byggnadesn yttervägg och medlemmen svarar för balkongfönstren. De övre fönstren kan öppnas och skjutas nertill och högst upp. När fönstret öppnas är det viktigt att hålla en hand på fönsterkanten så att fönsterrutan inte spårar ur.

Golven får täckas med trätrall, plast-/linoleummatta eller målas. Att täcka dem med klinker, stenplattor etc blir för tungt för konstruktionen.

Det står var och en fritt att välja solskydd på balkongerna. Men det finns ett krav: solskydden måste vara benvita för att harmoniera med väggarna.

Barnvagnar

I entrén till Herserudsvägen 1 finns ett låst utrymme för förvaring av barnvagnar. Där finns också en reserverad plats för rullstol.

Cykelförvaring

Cykelställ finns vid entréerna till Herserudsvägen 1 och 3. Dessutom finns det två "cykelrum" i var sin ände av sophuset. Under vintern kan cyklar (mopeder och scootrar) också ställas på en reserverad plats i garaget på plan -3.

Garage

Garageplatser att hyra finns på plan -3.

Soprum
Soprum finns i gårdshuset. Där finns finns containrar för sopsortering av matavfall, tidningspapper, hushållssopor, metall, glas, plast, kartong, batterier och glödlampor

På Stockby återvinningsstation lämnar du miljöfarligt avfall som elektronikprodukter, oljor, målarfärger, lysrör etc och grovsopor som gamla möbler, hushållsmaskiner, trävaror osv.

Tvättstuga

I bottenplanet till Herserudsvägen 3 finns en tvättstuga för medlemmarna. Den har en tvättmaskin som rymmer 5-6 kilo, torkskåp och mangel. Tvätt-stugan bokas med "nyckelplugg".